Handelsbetingelser

Generelle vilkår og betingelser

 

I. Grundlæggende bestemmelse

 

Disse generelle vilkår og betingelser (herefter "V&B") udstedes af Techtek s.r.o., Co. Reg. Nr. 03228673, momsreg. Nr. CZ03228673 med registreret kontor på Slavíčkova 6, 638 00 Brno, Czech Republic, Tjekkiet, og postadresse på Smetanova 2359/6, 67801 Blansko, Tjekkiet, registreret i Handelsregisteret ved Byretten i Brno under filnummer C 92584 (herefter "Sælger") og regulerer forholdene, der opstår fra købsaftalen mellem Sælgeren og tredjeparter som købere (herefter "Køber").

Til formålene med disse V&B betyder Køber enhver person, der bestiller varer solgt af Sælgeren og indgår en købsaftale for disse varer.

Forbruger betyder enhver person, der uden for rammerne af sin erhvervsmæssige aktivitet eller uden for rammerne af uafhængig udførelse af sin profession, indgår en aftale med Sælgeren eller med ham med henblik på at indgå en aftale eller på anden måde handler i forbindelse med aftalen.

Erhvervsdrivende betyder en person, der uafhængigt udøver en indbringende aktivitet på egen regning og ansvar i en erhvervstilladelse eller på lignende måde med hensigten om at gøre dette systematisk for at opnå overskud. Til formålene med forbrugerbeskyttelse betragtes også enhver person, der indgår kontrakter relateret til sin egen forretning, produktion eller lignende aktivitet eller i uafhængig udøvelse af sin profession, eller en person, der handler i navnet på eller på vegne af erhvervsdrivende, som erhvervsdrivende.

Ved at indsende ordren bekræfter Køberen, at han/hun har læst disse V&B, som udgør en integreret del af kommunikationen før kontraktens indgåelse, og at han/hun udtrykkeligt accepterer dem i den ordlyd, der er gyldig og effektiv på tidspunktet for indsendelse af ordren.

 

II. Prækontraktuel kommunikation

 

Sælgeren informerer om, at:

  1. omkostningerne ved fjernkommunikationsmidler ikke afviger fra den grundlæggende sats for internet- eller teleoperatør og Køberen, og Sælgeren opkræver ikke nogen gebyrer undtagen, for eksempel, kontraktmæssig forsendelse
  2. kræver betaling af købsprisen, før Køberen overtager ydelsen (Varer)
  3. kontrakten ikke indgås med et tilbagevendende emne for ydelse, ej heller for en ubestemt periode
  4. priserne på varer er opført på hjemmesiderne www.techtek-shop.eu, der drives af Sælgeren, inklusive alle gebyrer fastsat ved lov, dog varierer omkostningerne ved levering af varer eller tjenesteydelser afhængigt af den valgte metode og leveringsudbyder og betalingsmetode
  5. hvis Køberen er en forbruger, har en sådan forbruger ret til at trække sig fra kontrakten (undtagen som angivet nedenfor) inden for en periode på fjorten dage, hvilket løber, i tilfældet af:
  1. en kontrakt, fra datoen for modtagelsen af varerne
  2. en kontrakt, der involverer flere typer varer eller levering af flere dele, fra datoen for modtagelsen af den sidste levering af varerne
  3. en kontrakt, der involverer en regelmæssig tilbagevendende levering af varer, fra datoen for modtagelsen af den første levering af varer, hvor tilbagetrækningen skal sendes til Sælgerens registrerede kontoradresse, hvortil tilbagetrækningsformularen på Techteks hjemmeside kan anvendes (https://www.techtek-shop.eu/uk_en/page/5/terms-amp-conditions)

 

  1. i tilfælde af tilbagetrækning fra kontrakten, skal forbrugeren bære omkostningerne forbundet med returneringen af varer og, i tilfældet af en kontrakt indgået ved fjernkommunikation, omkostningerne ved returnering af varer, hvis varerne ikke kan returneres med den sædvanlige postmetode på grund af deres natur
  2. i tilfælde af at forbrugeren har en klage, kan han/hun henvende klagen til tilsynsmyndigheden eller den statslige tilsynsmyndighed

 

III. Kontrakt

Køberen kan indgå Kontrakten ved at markere den ønskede ydelse (Varer) og lægge den i kurven, indsende ordren og Sælgeren bekræfter dette. I tilfælde af en e-mail- eller telefonordre afsluttes købskontrakten med levering af en bekræftelse fra Sælgeren om afslutningen af købskontrakten. Før bekræftelse af ordren modtager køberen en bekræftelse af levering af ordren til behandling, som ikke betragtes som en ordrebekræftelse.

Før Køberen bekræfter ordren bindende, har Køberen ret til at ændre både den ønskede ydelse, transport og betalingsmetode, dvs. tjekke alle de data, han har indtastet i ordren, og ændre dem. Sælgeren er ikke ansvarlig for fejl i dataoverførsel. Kontraktens indgåelse bekræftes til Køberen med en informativ e-mail sendt til den e-mail, Køberen har indtastet.

Aftalen indgås på engelsk. Hvis det kræves, at aftalen oversættes til Køberen til et andet sprog, gælder den engelske version i tilfælde af uoverensstemmelser mellem de to sprogversioner.

Ved købskontrakten forpligter Sælgeren sig til at overdrage til Køberen de varer, der er genstand for købet, og give ham mulighed for at erhverve ejendomsretten til dem, og Køberen forpligter sig til at overtage varerne og betale købsprisen.

Sælgeren leverer varerne under forbehold af ejendomsret, derfor bliver Køberen kun ejer efter fuld betaling af købsprisen.

Sælgeren skal opfylde forpligtelsen til at overdrage varerne ved:

  1. at give Køberen mulighed for at råde over varerne på opfyldelsesstedet og give Køberen rettidig meddelelse
  2. i tilfældet af forsendelse af varerne til Køberen - erhvervsdrivende, overdrages varerne til Køberen ved at overdrage dem til den første transportør til transport til Køberen og give Køberen mulighed for at udøve rettighederne i henhold til fragtaftalen over for transportøren
  3. i tilfældet af forsendelse af varerne til Køberen - forbruger, overdrages varerne til Køberen først, så snart varerne overdrages til ham af transportøren.

Sælgeren forpligter sig til at overdrage købsgenstanden til Køberen i den aftalte mængde, kvalitet og design, og hvis kvalitet og design ikke er aftalt, leveres varerne til det sædvanlige formål.

Varerne er pakket i overensstemmelse med skik og hvis dette ikke er tilfældet, på en måde, der er nødvendig for bevarelsen af varerne og deres beskyttelse. Varerne er ligeledes pakket til transport.

De leverede varer er mangelfulde, hvis de ikke har de aftalte egenskaber. Ydelse af andre varer og fejl i de dokumenter, der er nødvendige for brugen af varerne, betragtes også som en fejl.

Risikoen for skade overgår til Køberen ved overtagelsen af varerne. Det har samme effekt, hvis Køberen ikke overtager varerne, selvom Sælgeren har givet ham mulighed for at råde over dem.

Køberens ret fra mangelfuld ydelse er baseret på den fejl, varerne har, når risikoen for skade overgår til Køberen, selvom det manifesterer sig senere. Køberens ret oprettes ved en senere fejl forårsaget af Sælgeren i strid med dennes forpligtelse.

Køberen vil inspicere varerne så hurtigt som muligt efter risikoen for skade på varerne er overgået og vil overbevise sig om dets egenskaber og mængde.

Skade på varerne, der opstår efter overførslen af risikoen for skade på varerne til Køberen, påvirker ikke hans forpligtelse til at betale købsprisen, medmindre Sælgeren har forårsaget skaden ved at overtræde sin forpligtelse.

I tilfælde af at en af parterne forsinkes med at overtage varerne, har den anden part ret til at sælge varerne på passende vis efter at have givet forudgående meddelelse til sælgerens konto efter at have givet den forsinkede yderligere rimelig tid til at overtage. Dette gælder også, hvis parten er forsinket med at betale for levering af varerne.

 

Sælgerens ansvar

Rettighederne og forpligtelserne for Sælgeren og Køberen, der opstår fra mangelfuld ydelse, reguleres af generelt bindende juridiske bestemmelser.

Sælgeren er ansvarlig over for Køberen for, at varerne er fri for mangler ved modtagelsen. Især er Sælgeren ansvarlig over for Køberen for, at på det tidspunkt, da Køberen overtog varerne:

 

  1. varerne har de egenskaber, der er aftalt mellem parterne, og i mangel af en aftale sådanne egenskaber, som Sælgeren eller producenten har beskrevet, eller som Køberen forventede med hensyn til varernes art og på grundlag af reklame
  2. varerne er egnede til det formål, Sælgeren har angivet til deres brug, eller til hvilket varer af denne type normalt bruges
  3. varerne er i passende mængde, mål eller vægt
  4. varerne overholder kravene i lovgivningen.

Hvis manglen bliver tydelig inden for seks måneder efter modtagelsen, anses varerne for at have været mangelfulde på modtagelsestidspunktet.

Køberen er berettiget til at udøve retten til en fejl, der opstår i forbrugsgoderne inden for fireogtyve måneder efter modtagelsen, men dette gælder ikke for:

 

  1. varer solgt til en lavere pris på grund af en fejl, for hvilken en lavere pris er aftalt
  2. slitage på varerne forårsaget af deres normale brug
  3. i tilfældet af brugte varer, for en fejl, der svarer til graden af brug eller slid, som varerne havde, da de blev overtaget af køberen
  4. hvis det følger af varernes natur.

Retten til mangelfuld ydelse tilhører ikke Køberen, hvis Køberen vidste før overtagelsen af varerne, at varerne var mangelfulde, eller hvis Køberen selv forårsagede fejlen.

Hvis varerne har en fejl, som Sælgeren er forpligtet til, og hvis varerne sælges til en lavere pris eller brugte varer, har Køberen ret til en rimelig rabat i stedet for retten til at udveksle varerne.

 

Væsentligt kontraktbrud

Hvis den mangelfulde præstation er et væsentligt kontraktbrud, har køberen ret til at:

  1. Eliminere fejlen ved levering af nye varer uden defekter eller levering af manglende varer, hvis dette ikke er uforholdsmæssigt på grund af fejlens art, men hvis fejlen kun vedrører en del af varerne, kan køberen kun anmode om udskiftning af den del; hvis dette ikke er muligt, kan han trække sig fra kontrakten. Hvis det dog er uforholdsmæssigt på grund af fejlens art, især hvis fejlen kan fjernes uden unødig forsinkelse, har køberen ret til gratis fjernelse af fejlen.
  2. Eliminere fejlen ved at reparere varerne.
  3. En rimelig rabat fra købsprisen.
  4. Trække sig fra kontrakten.

Køberen skal oplyse, hvilken ret han har valgt, når han meddeler fejlen eller uden unødig forsinkelse efter meddelelsen af fejlen. Køberen kan ikke ændre det valgte uden sælgerens samtykke; dette gælder dog ikke, hvis køberen har anmodet om reparation af en fejl, der viser sig at være uoprettelig. Hvis sælgeren ikke afhjælper fejlene inden for en rimelig periode eller meddeler køberen, at han ikke vil afhjælpe fejlene, kan køberen kræve en rimelig rabat på købsprisen som erstatning for at afhjælpe fejlen eller trække sig fra kontrakten. Hvis køberen ikke udøver sin ret til tiden, har han de samme rettigheder som i tilfældet af et uvæsentligt kontraktbrud - se nedenfor.

Køber-forbrugeren har ret til en rimelig rabat, selvom sælgeren er ude af stand til at levere nye varer uden defekter, erstatte en del eller reparere varerne, samt hvis sælgeren ikke afhjælper fejlen inden for en rimelig tid, eller hvis afhjælpningen ville medføre betydelige vanskeligheder for forbrugeren.

Uvæsentligt kontraktbrud

Hvis den mangelfulde præstation er et uvæsentligt kontraktbrud, har køberen ret til at få fejlen fjernet eller til en rimelig rabat på købsprisen.

Så længe køberen ikke udøver retten til en rabat på købsprisen eller ikke trækker sig fra kontrakten, kan sælgeren levere det, der mangler, eller afhjælpe den juridiske fejl. Andre fejl kan afhjælpes af sælgeren efter eget valg ved at reparere varerne eller levere nye varer.

Hvis sælgeren undlader eller nægter at afhjælpe fejlen rettidigt, kan køberen kræve en reduktion i købsprisen eller trække sig fra kontrakten. Køberen kan ikke ændre det valgte uden sælgerens samtykke.

Køberen har ret til at få nye varer leveret eller dele udskiftet, selv i tilfælde af en fjernelig fejl, hvis varerne ikke kan bruges ordentligt på grund af gentagelse af fejlen efter reparation eller på grund af et større antal fejl. I dette tilfælde har køberen også ret til at trække sig fra kontrakten.

Ved levering af nye varer skal køberen returnere de oprindeligt leverede varer til sælgeren på sælgerens bekostning.

Hvis køberen ikke har meddelt fejlen uden unødig forsinkelse, efter at han kunne have opdaget den med rettidig inspektion og tilstrækkelig omhu, skal retten ikke tildele ham retten til mangelfuld præstation. Hvis fejlen er en latent fejl, gælder det samme, hvis fejlen ikke blev meddelt uden unødig forsinkelse efter at køberen kunne have opdaget den med rimelig omhu, men senest inden for to år efter levering af varerne.

 

IV. Tilbagetrækning fra kontrakten

Tilbagetrækning fra kontrakten af forbrugeren

Forbrugeren har ret til at trække sig fra kontrakten inden for fjorten dage. Perioden under den første sætning løber fra datoen for kontraktens indgåelse og, i tilfældet af

 

  1. en kontrakt, fra datoen for modtagelse af varerne
  2. en kontrakt, der har flere typer varer eller levering af flere dele som sit objekt, fra datoen for overtagelsen af den sidste levering af varer
  3. en kontrakt, der har den regelmæssige gentagne levering af varer som sit objekt, fra datoen for overtagelsen af den første levering af varer

Det er også muligt at trække sig tilbage ved korrespondance, på adressen Techtek s.r.o., Smetanova 2359/6, 67801 Blansko, Tjekkiet. For at trække sig tilbage, er det muligt at bruge den standardformular for tilbagetrækning fra kontrakten, der er placeret øverst.

Hvis forbrugeren trækker sig fra kontrakten, skal han sende eller overlevere varerne til sælgeren for egen regning uden unødig forsinkelse, senest fjorten dage efter tilbagetrækningen fra kontrakten, de varer han har modtaget fra sælgeren.

Forbrugeren er kun ansvarlig for enhver formindskelse i værdien af varerne som følge af håndteringen af varerne på en måde, der er forskellig fra det, der kræves af deres natur og karakteristika.

Ved tilbagetrækning skal alle midler, der er modtaget fra sælgeren, returneres til forbrugeren på samme måde, uden unødig forsinkelse og senest fjorten dage efter tilbagetrækningen.

Hvis forbrugeren trækker sig fra kontrakten, er sælgeren ikke forpligtet til at returnere de modtagne midler til forbrugeren, før forbrugeren har overleveret varerne til sælgeren eller bevist, at han har afsendt varerne.

Tilbagetrækning i andre tilfælde

Hvis køberen ikke har meddelt fejlen på varerne til tiden, mister han retten til at trække sig fra kontrakten.

V. Priser

 

Alle priser er kontraktuelle, og i tilfældet med e-shoppen er de aktuelle priser.

Priserne er endelige, det vil sige inklusive alle skatter og afgifter, som køberen skal betale for at opnå varerne, dette inkluderer dog ikke eventuelle gebyrer for forsendelse, fragt og omkostningerne ved langdistancekommunikationsmidler.

I tilfældet med varer på bestilling meddeles og bekræftes den faktiske pris til og af køberen.

VI. Leveringsmetoder

Varer kan sendes med forsendelsestjeneste direkte til køberens valgte adresse til priser i henhold til transportøren.

VII. Udenretslig løsning af forbrugerstridigheder

De Forenede Nationers Konvention om Kontrakter for den Internationale Køb af Varer gælder ikke.

Eventuelle tvister, der opstår mellem sælger og køber, kan løses uden for retten gennem Alternative Dispute Resolution eller Online Dispute Resolution (ADR/ODR) proceduren; med køberens mulighed for at kontakte ODR-enheden på https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Sælger anbefaler dog køberen først at kontakte Techtek for at løse situationen.

VIII. Slutbestemmelser

Disse Generelle Vilkår og Betingelser, inklusive deres komponenter, er gyldige og effektive fra den 30. marts 2022 og erstatter den tidligere version af V&B.

 

Flere måder at hjælpe på

Brug vores AI-chatbot eller kontakt os direkte for at gøre din shoppingoplevelse mere behagelig i vores butik.

Åbn Chatbot Kontakt support